تفاوت پارچه متقال با تترون

پارچه شبكه اي انعطاف پذير است که از لايه هاي نخي در محور هاي مختلف تحت عنوان تار و پود با الیاف طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده‌است. زاويه محور ها در تار و پود، نوع الياف، نوع نخ، تركيب تار و پود، رنگ، ساختمان فيزيكي، خصوصيات پارچه اعم از مقاومت، سايش، انعطاف پذيري، ارتجاع، كشش، استحكام، اصطکاک را تعيين مينمايد. مقاومت یا دوام پارچه به قابلیت پارچه در حفظ ظاهر و پایدارى ابعادى طى فرآیندهاى شست و شو و پوشیدن لباس مربوط می گردد .

دوام پارچه خصوصیــــاتى چون مقاومت سایشى، استحکام کششى و ارتجاعیت را دربرمى گیرد وهمچنین به مقدار زیادى به نوع الیاف و ساختمان پارچه بستگى دارد. استحکام کششى یکى از خصوصیات اصلى الیاف جهت استفاده در پارچه هاى با دوام مى باشد. مقاومت سایشى، یا قابلیت پارچه در مقابل اصطکاک و سایش هنگام پوشیدن لباس بعد مهم دیگرى از دوام مى باشد و همچنین ارتجاعیت یا انعطاف پذیرى، قابلیت الیاف یا پارچه براى حفظ ظاهر اولیه خود در هنگام فشرده شدن، چروک شدن و تا شدن مى باشد. الیاف نایلون، پلى استر، پلى پروپیلن وآرامیدها داراى بالاترین استحکام کششى همراه با مقاومت سایشى بسیار خوب مى باشند. بنابراین بى شک متـــداولترین الیافى که درحال حاضر جهت تولید پارچه هاى با دوام به کار مى روند، پلى استر، نایلون و پلى پروپیلن یا ترکیبى از آنها مى باشد. به طور کلى ، بااستفاده از نخهاى فیلامنتى یا نخهاى تهیه شده از الیاف بلند، پارچه هاى بادوام ترى تولید می گردد. در مقابل، قیمت تمام شده این نوع نخها بیشتر از نخهاى رسیده شده از الیاف کوتاه با مقاومت کمتر می باشد.
قابلیت دوام و استفاده در پارچه لزوما” تنها به طول لیف بستگى ندارد زیرا الیاف و ترکیبات مختلف از آنها داراى قابلیتهاى متفاوت درمقابل پارگى می باشند. ساختار پارچه نیز میتواند در دوام آن مؤثر باشد. خصوصیت دیگر پارچه ها تمایل به ازدیاد طول است که ممکن است مطلوب ما باشد یا خیر. که در اکثر موارد مطلوب نمی باشد و کیفیت پوشاک براساس قابلیت آن درحفظ ظاهر و حداقل ازدیاد طول تعیین می گردد. پارچه از روشهاي مختلف ساخته ميشود. روش بافت و روش اتصال ذرات در پارچه هاي نانو . همچنين بافت نيز انواع مختلف دارد. بافت تار و پود بافت حلقوي و بافت گره .

تترون و پارچه متقال بعنوان ملحفه مورد نیاز میباشد،تترون در نوع مرغوب بسیار صاف و سفید میباشد و ضاهر بسیار چشم نوازی دارد ولی بعد از چند بار شستنن ذرات پلی استر به صورت دانه های گرد روی پارچه ضاهر میشود که اصطلاحا میگویند گوله شده. پارچه متقال چون فقط از نخ و پنبه میباشد در ابتدا اون صافی تترون را ندارد ولی بعد از شست و شو به تدریج لطیف تر میگردد ضمنا این نوع پارچه بسیار خنک میباشد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما